Algemene voorwaarden
Unit4Security B.V. Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
a. Unit4Security B.V: de gebruiker van deze algemene voorwaarden: Unit4Security B.V. gevestigd aan de De Schelp 35 te Leek, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 71586636;
b. opdrachtgever: de wederpartij van Unit4Security B.V;
c. overeenkomst: de overeenkomst tussen Unit4Security B.V. en de opdrachtgever;
d. object: het object waarop de werkzaamheden van Unit4Security B.V. betrekking heeft.
Artikel 2.
Algemeen
2.1. Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen Unit4Security B.V. en de opdrachtgever.
2.2. De onderhavige algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Unit4Security B.V, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
2.3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Unit4Security B.V. en de opdrachtgever zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3. Aanbiedingen en offertes
3.1. Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders is aangegeven.
3.2. De opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan Unit4Security B.V. opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop Unit4Security B.V. haar offerte baseert.
3.3. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.4. Kennelijke fouten of vergissingen op de website en in folders of publicaties van Unit4Security B.V. binden Unit4Security B.V. niet.
3.5. Voor de opdrachtgever zijnde een consument zijn de vermelde prijzen of tarieven inclusief btw.
3.6. Voor de opdrachtgever zijnde een bedrijf zijn de vermelde prijzen of tarieven exclusief btw.
Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst
4.1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de opdrachtgever het aanbod van Unit4Security B.V. schriftelijk of via de e-mail heeft aanvaard.
Artikel 5. Looptijd van de overeenkomst en opzegging
5.1. Indien met de opdrachtgever een duurovereenkomst is aangegaan, dan zijn, naast de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden, de bepalingen van dit artikel van toepassing.
5.2. Met de opdrachtgever zijnde een consument wordt de overeenkomst aangegaan voor de bepaalde tijd van een jaar. Na het verstrijken van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met 1 jaar verlengd. Beide partijen kunnen de overeenkomst na het eerste contractjaar te allen tijde opzeggen. Opzegging dient schriftelijk te geschieden en met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
5.3. Met de opdrachtgever zijnde een bedrijf wordt de overeenkomst aangegaan voor de bepaalde tijd van 1 jaar. Na het verstrijken van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met 1 jaar verlengd, tenzij een van de partijen de overeenkomst overeenkomstig artikel 5.4 opzegt.
5.4. Partijen kunnen de overeenkomst die is aangegaan voor 1 jaar tegen het einde van de looptijd opzeggen. Opzegging dient schriftelijk te geschieden uiterlijk 3 maanden voor het einde van de looptijd. De beëindiging van de looptijd gaat in per einde contractjaar waarin de opzegging is ontvangen, of, indien de opzegging niet uiterlijk 3 maanden voor het einde van het loopjaar is ontvangen, tegen het einde van het daarop volgende contractjaar.
Artikel 6. Uitvoering van de overeenkomst
6.1. Unit4Security B.V. zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Unit4Security B.V. zal de van overheidswege gestelde voorschriften en (veiligheids)eisen die van toepassing zijn op de door haar te verrichten werkzaamheden naleven. De verbintenis betreft een inspanningsverplichting.
6.2. Unit4Security B.V. heeft het recht bij de uitvoering van de overeenkomst, zonder kennisgeving aan de opdrachtgever, derden in te schakelen, goederen van derden te betrekken, diensten van derden af te nemen en de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden te laten verrichten en de hieraan verbonden kosten aan de opdrachtgever door te berekenen.
6.3. Unit4Security B.V. zal de opdrachtgever op de hoogte houden van de uitvoering van de opdracht en hem desgevraagd alle relevante inlichtingen verstrekken.
6.4. De medewerkers van Unit4Security B.V. dan wel de door haar ingeschakelde derden dragen tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden de bedrijfskleding van Unit4Security B.V, tenzij vooraf schriftelijk anders is overeengekomen.
6.5. Waarschuwingen en/of meldingen zal Unit4Security B.V. verrichten aan de contactpersonen of instanties die door de opdrachtgever zijn opgegeven. Unit4Security B.V. is niet verantwoordelijk voor het handelen dan wel nalaten van deze contactpersonen of instanties na de gedane waarschuwing of melding.
6.6. Indien Unit4Security B.V. aan de opdrachtgever surveillancediensten levert, is het mogelijk dat Unit4Security B.V. gedurende de surveillancediensten ook surveilleert bij andere opdrachtgevers. Dit heeft tot gevolg dat de surveillance niet constant wordt uitgevoerd. Unit4Security B.V. kan er dan ook niet verantwoordelijk voor worden gesteld dat er geen actie wordt ondernomen dan wel dat er geen melding wordt gemaakt ten behoeve van het object in de periode dat Unit4Security B.V. tijdens haar surveillanceronde niet bij de opdrachtgever surveilleerde.
6.7. Indien Unit4Security B.V. een strafbaar feit constateert, dan is Unit4Security B.V. gerechtigd daarvan aangifte te doen ook indien de aangifte tot nadelige gevolgen voor de opdrachtgever kan leiden.
6.8. Ter voorkoming van het onnodig waarschuwen van de politie bij een vals alarm, is Unit4Security B.V. gerechtigd de alarmmelding eerst bij de opdrachtgever te controleren.
6.9. Unit4Security B.V. g zal de (huis)regels die betrekking hebben op het object in acht nemen, voor zover de uitvoering van de opdracht dat toelaat.
Artikel 7. Verplichtingen van de opdrachtgever
7.1. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en materialen, waarvan Unit4Security B.V. aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Unit4Security B.V. ter beschikking worden gesteld. De opdrachtgever dient Unit4Security B.V. tijdig alle sleutels en toegangscodes te verstrekken en Unit4Security B.V. alle autorisaties te verlenen die nodig zijn om de te verrichten werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Indien dit niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken geschiedt, is de opdrachtgever hiervoor verantwoordelijk.
7.2. Indien de door de opdrachtgever aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, komt dit volledig voor rekening en risico van de opdrachtgever. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens hem verstrekte materialen.
7.3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat de medewerkers van zijn organisatie dan wel door hem ingeschakelde derden die bij de werkzaamheden betrokken zijn, tijdig beschikbaar zijn.
7.4. Indien door Unit4Security B.V. of door Unit4Security B.V. ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht in of bij het object, dan draagt de opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals, maar zeker niet beperkt tot, communicatiemiddelen, sanitair en verlichting.
7.5. De opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat het object en alle materialen die hij aan Unit4Security B.V. ter beschikking stelt dan wel die in of bij het object aanwezig zijn zich in zodanige staat bevinden dat Unit4Security B.V. tijdens de uitvoering van de werkzaamheden geen schade lijdt.
7.6. De opdrachtgever is gehouden Unit4Security B.V. onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn. Tevens dient de opdrachtgever Unit4Security B.V. te informeren over situaties die mogelijk een gevaar kunnen opleveren voor Unit4Security B.V.
7.7. De opdrachtgever dient zich te onthouden van gedragingen welke het Unit4Security B.V. onmogelijk maakt de overeenkomst naar behoren uit te voeren. De opdrachtgever dient Unit4Security B.V. de gelegenheid te geven de overeenkomst uit te voeren onder omstandigheden die voldoen aan de wettelijke (veiligheids)eisen.
7.8. Indien Unit4Security B.V. gedurende de opdracht sleutels of toegangscodes van het object kwijtraakt, dan stelt Unit4Security B.V. de opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk in kennis. Na deze melding is de opdrachtgever verplicht onverwijld zorg te dragen voor vervanging van de sloten en/of toegangssystemen en de nieuwe sleutels of toegangscodes aan Unit4Security B.V. ter beschikking te stellen.
7.9. De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor een goedwerkend alarmsysteem, voor het op juiste wijze gebruiken van het systeem en voor het tijdig in- en uitschakelen van dit systeem.
7.10. De opdrachtgever vrijwaart Unit4Security B.V. voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de opdrachtgever toerekenbaar is.
Artikel 8. Wijzigingen en meerwerk
8.1. Indien de overeenkomst op verzoek van de opdrachtgever wordt uitgebreid of gewijzigd, dan kan dat tot meerkosten leiden. De opdrachtgever wordt zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld van de meerkosten.
8.2. Indien het door de opdrachtgever beoogde resultaat alleen door het verrichten van meerwerk door Unit4Security B.V. kan worden gerealiseerd, dan zal Unit4Security B.V. in overleg treden met de opdrachtgever over het te verrichten meerwerk en de vergoeding daarvoor.
Artikel 9. Honorarium
9.1. Indien geen vast honorarium is overeengekomen, dan zal het honorarium worden vastgesteld op grond van de tarieven van Unit4Security B.V. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke tarieven vanUnit4Security B.V, geldend voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht.
9.2. Unit4Security B.V. is gerechtigd een vast overeengekomen honorarium te verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Unit4Security B.V, dat in redelijkheid niet van Unit4Security B.V. mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
9.3. Unit4Security B.V. is gerechtigd haar uurtarieven te wijzigen. De opdrachtgever zijnde een consument is in geval van een verhoging van het uurtarief gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien het tarief wordt verhoogd binnen 3 maanden na het aangaan van de overeenkomst. De opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot verhoging van het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
9.4. Unit4Security B.V. zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het tarief schriftelijk of elektronisch kenbaar maken. Unit4Security B.V. zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
9.5. De kosten voor alarmopvolging worden ook aan de opdrachtgever in rekening gebracht indien er sprake is van een zogenaamd vals alarm.
Artikel 10. Klachten en verjaring
10.1. Klachten over uitgevoerde werkzaamheden dienen binnen een redelijke termijn nadat de werkzaamheden zijn verricht aan Unit4Security B.V. kenbaar te worden gemaakt.
10.2. Na het indienen van de klacht dient de opdrachtgever Unit4Security B.V. de gelegenheid te geven de gegrondheid van de klacht te onderzoeken.
10.3. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Unit4Security B.V. vervallen in ieder geval na het verstrijken van 1 jaar vanaf het moment waarop zich een feit voordoet dat de opdrachtgever deze rechten en/of bevoegdheden jegens Unit4Security B.V. kan aanwenden, met dien verstande dat voor de opdrachtgever zijnde een consument een verjaringstermijn van 2 jaar geldt.
Artikel 11. Annulering
11.1. Indien de opdrachtgever de opdracht annuleert, dan worden annuleringskosten aan de opdrachtgever in rekening gebracht. Deze annuleringskosten bedragen:
bij annulering 24 uur of langer voor de aanvang van de werkzaamheden: 20% van de overeengekomen vergoeding voor de opdracht;
bij annulering korter dan 24 uur voor de aanvang van de werkzaamheden: 50% van de overeengekomen vergoeding voor de opdracht.
11.2. Bovengenoemde kostenregeling doet niet af aan de mogelijke aansprakelijkheid van de opdrachtgever voor de schade die voortvloeit uit de annulering.
Artikel 12. Facturatie en betaling
12.1. Facturatie geschiedt vooraf, tenzij anders is overeengekomen.
12.2. De opdrachtgever dient de van Unit4Security B.V. ontvangen facturen te betalen binnen 14 dagen na de factuurdatum.
12.3. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, dan kan Unit4Security B.V. de uitvoering van de werkzaamheden opschorten totdat het volledige openstaande factuurbedrag is betaald. Unit4Security B.V. is niet aansprakelijk voor de eventuele schade die de opdrachtgever lijdt door deze opschorting. De opdrachtgever wordt schriftelijk of via de e-mail van een dergelijke opschorting op de hoogte gesteld.
12.4. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de gestelde betalingstermijn, de automatische incasso niet kan worden uitgevoerd of wordt gestorneerd, dan is de opdrachtgever, na door Unit4Security B.V. ten minste eenmaal te zijn aangemaand om binnen een redelijke termijn te betalen, van rechtswege in verzuim. In dat geval is de opdrachtgever, vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling de wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van invordering, nadat de opdrachtgever in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de opdrachtgever, voor zover de wet dat toelaat.
12.5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van Unit4Security B.V. op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 13. Opschorting en ontbinding
13.1. Unit4Security B.V. is bevoegd werkzaamheden op te schorten / de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt en de opdrachtgever geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling.
13.2. Voorts is Unit4Security B.V. bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
13.3. Unit4Security B.V. is bevoegd de nakoming van de verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst Unit4Security B.V. ter kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen.
13.4. Unit4Security B.V. is bevoegd de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever surseance van betaling verzoekt of deze aan de opdrachtgever wordt verleend, ingeval de opdrachtgever failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, ingeval de opdrachtgever niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, overgaat tot beëindiging of liquidatie van zijn bedrijf, onder curatele wordt gesteld, of ingeval een bewindvoerder of curator wordt benoemd.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
14.1. Unit4Security B.V. kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of indirect gevolg is van:
een gebeurtenis, die in feite buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 15; enige daad of nalatigheid van de opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de opdrachtgever te werk zijn gesteld.
14.2. Unit4Security B.V. kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van storingen of gebreken aan het alarmsysteem van de opdrachtgever en/of de verbinding, door welke oorzaak ook. Tevens is Unit4Security B.V. niet aansprakelijk voor het niet dan wel niet naar behoren functioneren van de door de opdrachtgever ingeschakelde meldkamer.
14.3. Indien de opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Unit4Security B.V. gehouden is, dan is de opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Unit4Security B.V. daardoor direct of indirect ontstaan.
14.4. Unit4Security B.V. is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Unit4Security B.V. is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie.
14.5. De opdrachtgever is gehouden alle schade te vergoeden die Unit4Security B.V. lijdt of die door Unit4Security B.V. ingezette medewerkers lijden ontstaan als gevolg van omstandigheden, waarvan de opdrachtgever op de hoogte was of redelijkerwijs had kunnen zijn en waarvan hij Unit4Security B.V. niet in kennis heeft gesteld.
14.6. Unit4Security B.V. aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van Unit4Security B.V. in, de opdrachtgever eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang moeten vinden.
14.7. Unit4Security B.V. kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die inherent is aan dan wel onvermijdelijk is bij het door Unit4Security B.V. op correcte wijze uitvoeren van de overeenkomst.
14.8. Unit4Security B.V. is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
14.9. Indien Unit4Security B.V. aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Unit4Security B.V. beperkt tot het factuurbedrag, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. De aansprakelijkheid van Unit4security is ten alle tijden beperkt tot het bedrag dat door de verzekeraar van Unit4Security B.V. wordt uitgekeerd.
14.10. De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Unit4Security B.V. of haar ondergeschikten.
Artikel 15. Overmacht
15.1. Als gebeurtenissen die in feite buiten de macht van Unit4Security B.V. liggen, dan wel niet aan haar doen en/of laten kunnen worden toegeschreven, worden in elk geval beschouwd: onwerkbaar weer als gevolg van welke weersomstandigheden dan ook; belemmeringen door derden, die van overheden inbegrepen; belemmeringen in het vervoer; gehele of gedeeltelijke werkstakingen, oproeren, oorlogen of oorlogsgevaren; branden, storingen en ongevallen in het bedrijf van Unit4Security B.V; het verbranden van middelen van vervoer van Unit4Security B.V., het optreden van storingen daaraan, het betrokken raken bij ongevallen daarvan; het opleggen van heffingen, of het nemen door de overheid van andere maatregelen, wijzigingen in feitelijke omstandigheden teweeg brengende.
15.2. In geval van overmacht zal Unit4Security B.V. niet gehouden kunnen worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of een indirect gevolg daarvan en zal zij tevens ontheven zijn van haar verplichting tot het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. Het zal van de omstandigheden van het geval afhangen of dat geheel, dan wel gedeeltelijk het geval zal zijn en zal blijven, dan wel of er slechts sprake zal zijn van een opschorting van uitvoering. Bij een zich voordoende mogelijkheid om alsnog en/of gewijzigd uit te voeren, zullen zowel Unit4Security B.V. als de opdrachtgever, eventueel onder aanpassing van de door de opdrachtgever te betalen bedragen, gehouden zijn om die te benutten.
15.3. Voor zover Unit4Security B.V. ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Unit4Security B.V. gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren.
Artikel 16. Intellectuele eigendomsrechten
16.1. De intellectuele eigendomsrechten op door Unit4Security B.V. verstrekte bescheiden, zoals rapporten, advies, ontwerpen, schetsen, beschrijvingen, tekeningen, software e.d. blijven berusten bij Unit4Security B.V. De betreffende bescheiden zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Unit4Security B.V. worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.
Artikel 17. Geheimhouding
17.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn.
Artikel 18. Slotbepalingen
18.1. Van toepassing is steeds de versie van de algemene voorwaarden zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst, tenzij de opdrachtgever na het sluiten van de overeenkomst de gelding van een herziene versie van de algemene voorwaarden heeft aanvaard.
18.2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
18.3. Op elke overeenkomst tussen Unit4Security B.V. en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
18.4. Alle geschillen ter zake van overeenkomsten tussen de opdrachtgever en Unit4Security B.V. worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Unit4Security B.V. gevestigd is. Indien Unit4Security B.V. een beroep doet op dit artikel, dan heeft de opdrachtgever zijnde een consument de mogelijkheid om binnen 1 maand voor de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.
Zie ook onze privacy verklaring
Algemene Leveringsvoorwaarden installatiebedrijven – Techniek
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt onder de onderstaande begrippen het volgende verstaan:
Beveiligingsbedrijf: opdrachtnemer, lid van de Vereniging Erkende Beveiligingsbedrijven, die zich heeft verbonden tot de installatie van, en/of onderhoud aan (beveiligings)installaties.
Consument: een natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
Installatie: een installatie gerelateerd aan inbraak, brand, toegangscontrole en communicatie in de ruimste zin van het woord.
Opdrachtgever: een ieder met wie het Beveiligingsbedrijf een Overeenkomst sluit of ten behoeve van wie het Beveiligingsbedrijf goederen of diensten levert.
Overeenkomst: iedere overeenkomst strekkende tot levering van goederen en/of diensten en/of het verrichten van werkzaamheden door het Beveiligingsbedrijf in welke vorm of onder welke titel dan ook, waaronder begrepen de verkoop en aanleg van of onderhoud aan een Installatie en al hetgeen daarmee verband houdt, in de ruimste zin.
Artikel 2. Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen het Beveiligingsbedrijf en de Opdrachtgever, waaronder begrepen alle Overeenkomsten, offertes, aanbiedingen, leveringen en rechtshandelingen van het Beveiligingsbedrijf.
Deze algemene voorwaarden maken integraal onderdeel uit van de Overeenkomst. Het Beveiligingsbedrijf behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen treden in werking 30 dagen na bekendmaking door Beveiligingsbedrijf. Indien Opdrachtgever niet akkoord wenst te gaan met de wijziging, is hij gerechtigd de Overeenkomst binnen twee weken na bekendmaking als bedoeld in dit artikel op te zeggen, zonder recht op schadevergoeding.
Eventuele inkoopvoorwaarden of andere voorwaarden van de Opdrachtgever zijn niet van toepassing en worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. De nietige of vernietigde bepaling zal worden vervangen door een door de partijen in redelijkheid op te maken geldige bepaling, welke zoveel als mogelijk dezelfde beoogde rechtsgevolgen heeft.
In geval enige bepaling van de (schriftelijke) Overeenkomst in strijd mocht zijn met de bepalingen van deze algemene voorwaarden, prevaleert de bepaling van de Overeenkomst.
Artikel 3. Offertes en aanbiedingen, totstandkoming van de Overeenkomst
Alle aanbiedingen en offertes, in welke vorm dan ook, van het Beveiligingsbedrijf zijn vrijblijvend, tenzij een termijn voor aanvaarding is vermeld. Wanneer er geen termijn voor aanvaarding is vermeld, vervalt het aanbod in ieder geval na 14 dagen. Wanneer het beveiligingsbedrijf kosten in rekening wenst te brengen voor het uitbrengen van een offerte, wordt de Opdrachtgever hierover vooraf geïnformeerd.
De Overeenkomst komt eerst tot stand na schriftelijke bevestiging van het Beveiligingsbedrijf van de aanvaarding van het aanbod door de Opdrachtgever, of op het moment dat het Beveiligingsbedrijf de uitvoering van de Overeenkomst is aangevangen.
Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst
Het Beveiligingsbedrijf voert de Overeenkomst uit naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de wettelijke voorschriften en de gedragsregels van de Vereniging Erkende Beveiligingsbedrijven.
Technische eisen die door de Opdrachtgever aan de te leveren zaken worden gesteld en welke afwijken van de normale eisen, dienen voor het sluiten van de Overeenkomst door de Opdrachtgever schriftelijk te worden gemeld.
Indien door het Beveiligingsbedrijf een model of voorbeeld is getoond of verstrekt, wordt dit vermoed slechts te zijn getoond of verstrekt bij wijze van aanduiding: de hoedanigheden van te leveren zaken kunnen van het model of voorbeeld afwijken.
Het Beveiligingsbedrijf heeft het recht voor de uitvoering van de Overeenkomst naar eigen inzicht derden, onderaannemers of hulppersonen in te schakelen.
De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle informatie, vergunningen en overige bescheiden waarvan het Beveiligingsbedrijf heeft aangegeven dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst, of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn, tijdig voor aanvang van de werkzaamheden aan het Beveiligingsbedrijf ter beschikking staan.
Tenzij anders is overeengekomen, draagt de Opdrachtgever zorg voor de beschikbaarheid van de benodigde aansluitingen, energie, en hulpwerktuigen. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
In het geval is overeengekomen dat de Overeenkomst in fases zal worden uitgevoerd, kan het Beveiligingsbedrijf pas worden verplicht tot de uitvoering van een volgende fase, wanneer de voorgaande fases door de Opdrachtgever goedgekeurd zijn en betaald indien voor die fase één of meer separate facturen zijn gezonden.
Wanneer de start en de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is, kan het Beveiligingsbedrijf de voor hem daaruit voortvloeiende schade op de Opdrachtgever verhalen.
De Opdrachtgever draagt het risico voor schade verband houdende met alle door hem verstrekte of voorgeschreven ontwerpen, constructies, tekeningen, berekeningen, materialen, hulppersonen, leveranciers, uitvoeringsvoorschriften en door hem goedgekeurde ontwerpen van het Beveiligingsbedrijf.
De Opdrachtgever draagt het risico voor schade aan en verlies van materialen, gereedschappen en onderdelen die op het werk zijn aangevoerd.
Artikel 5. Levering
Tenzij anders overeengekomen, geschiedt de levering door het Beveiligingsbedrijf af werkplaats, fabriek of magazijn. Eventuele kosten van transport of installatie zijn niet bij de prijs inbegrepen, tenzij uitdrukkelijk anders is overeen gekomen. De zaken worden dan geacht te zijn geleverd en het risico hiervan gaat over op de Opdrachtgever op het moment dat de zaken de locatie van het Beveiligingsbedrijf hebben verlaten dan wel – indien dat eerder is – op het moment van feitelijke bezitsverschaffing aan de Opdrachtgever.
De Opdrachtgever is verplicht de geleverde zaken af te nemen op het moment waarop deze aan hem worden afgeleverd.
Indien de Opdrachtgever de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, zullen de zaken worden opgeslagen voor risico van de Opdrachtgever. De Opdrachtgever zal in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslagkosten, verschuldigd zijn.
Behoudens indien uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, geschiedt montage en installatie van de door het Beveiligingsbedrijf geleverde goederen voor rekening en risico van de Opdrachtgever, door de Opdrachtgever zelf dan wel een door de Opdrachtgever daartoe ingeschakelde derde.
Wanneer de start en de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is, kan het Beveiligingsbedrijf de voor hem daaruit voortvloeiende schade op de Opdrachtgever verhalen.
Artikel 6. Wijziging Overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is de Overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, zullen het Beveiligingsbedrijf en de Opdrachtgever hierover in overleg treden.
Het Beveiligingsbedrijf is bevoegd goederen of diensten te leveren die afwijken van de in de overeenkomst omschreven goederen en diensten indien i) dit wijzigingen betreft die door de toeleverancier van het Beveiligingsbedrijf zijn aangebracht, of ii) de overeengekomen goederen of diensten niet meer, of niet meer onder dezelfde voorwaarden, beschikbaar of leverbaar zijn, en iii) die niet wezenlijk van de overeengekomen prestatie afwijken. Uitsluitend indien het Beveiligingsbedrijf van deze mogelijkheid tot wijziging in de levering van goederen of diensten gebruik maakt, en enkel goederen of diensten kan leveren die wel wezenlijk van de overeengekomen prestatie afwijken, is de Opdrachtgever bevoegd gedurende 8 dagen na aflevering de Overeenkomst zonder enige vorm van schadevergoeding te ontbinden. De Opdrachtgever heeft in elk geval geen ontbindingsbevoegdheid indien het een foutieve levering betreft die hersteld wordt of wijzigingen betreft in de te leveren goederen of diensten, verpakking of bijbehorende documentatie welke vereist zijn om te voldoen aan de toepasselijkheid van wettelijke voorschriften of indien het geringe wijzigingen betreft van de goederen of diensten die al dan niet een verbetering betekenen.
Een wijziging of aanvulling van de Overeenkomst kan het tijdstip van voltooiing van de Overeenkomst beïnvloeden. Het Beveiligingsbedrijf zal de Opdrachtgever hiervan op de hoogte brengen. De Opdrachtgever kan zich in dat geval niet meer beroepen op de oorspronkelijk overeengekomen leveringstermijn.
Het Beveiligingsbedrijf is bevoegd om wanneer het uit de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst voortvloeiende meer- of minderwerk financiële consequenties heeft, deze door te berekenen aan de Opdrachtgever. Het Beveiligingsbedrijf zal de Opdrachtgever hiervan vooraf op de hoogte brengen.
De verrekening van het meer- of minderwerk zal plaats vinden bij de einddeclaratie.
Het Beveiligingsbedrijf is niet bevoegd kosten voor meerwerk in rekening te brengen wanneer de oorzaak van het meerwerk gelegen is in omstandigheden die het Beveiligingsbedrijf te verwijten zijn.
Het Beveiligingsbedrijf is bevoegd kostenverhogende omstandigheden waaraan een wettelijk voorschrift ten grondslag ligt, door te berekenen aan de Opdrachtgever.
Artikel 7. Leveringstermijn en voltooiing van de Overeenkomst
Het Beveiligingsbedrijf zal zich inspannen de voltooiing van de Overeenkomst binnen de opgegeven leveringstermijnen te realiseren. Een overeengekomen levertijd is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet-tijdige aflevering dient de Opdrachtgever het Beveiligingsbedrijf derhalve schriftelijk in gebreke te stellen en een redelijke termijn voor nakoming te geven.
Het Beveiligingsbedrijf is niet aansprakelijk voor eventuele vertraging van de levering of voor schade die is veroorzaakt door of gedurende het transport.
Het Beveiligingsbedrijf brengt de Opdrachtgever desgewenst op de hoogte van de voltooiing van de uitvoering van de Overeenkomst. De Opdrachtgever wordt geacht de oplevering van de Installatie, dan wel het resultaat van de werkzaamheden van het Beveiligingsbedrijf te hebben aanvaard i) wanneer hij dat aan het Beveiligingsbedrijf verklaart, ii) na ingebruikname, of iii) indien hij niet binnen 2 werkdagen na uitvoering van de Overeenkomst voltooid is, schriftelijk en onderbouwd daartegen bezwaar heeft gemaakt, voorzien van een opgave van de nog te verrichten werkzaamheden.
Door de aanvaarding van (de resultaten van) de werkzaamheden van het Beveiligingsbedrijf, alsmede door oplevering van de Installatie, gaat het risico voor de Installatie over op de Opdrachtgever, voor zover dat risico nog niet op Opdrachtgever was overgegaan.
Artikel 8. Prijzen en betaling
Alle door het Beveiligingsbedrijf in offertes, aanbiedingen of Overeenkomsten vermelde prijzen zijn exclusief belastingen, waaronder begrepen omzetbelasting (BTW), en andere van overheidswege opgelegde heffingen, tenzij anders aangegeven. De in de offertes aan Consumenten vermelde prijzen zijn inclusief btw, tenzij anders is aangegeven.
Het Beveiligingsbedrijf is te allen tijde gerechtigd kostenverhogende omstandigheden waaraan een wettelijk voorschrift ten grondslag ligt, of stijgingen in de kosten die het gevolg zijn van buiten haar invloedssfeer gelegen omstandigheden of door verhoging van de inkoopprijzen, door te berekenen aan de Opdrachtgever. De Opdrachtgever is niet gerechtigd naar aanleiding van deze verhogingen de overeenkomst tussentijds te beëindigden. Indien de prijsverhoging plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst, is de Opdrachtgever die handelt als Consument gerechtigd om de Overeenkomst te beëindigen binnen 30 dagen na kennisgeving van de betreffende aanpassing tegen de datum waarop de aanpassing in werking treedt, tenzij het Beveiligingsbedrijf naar aanleiding daarvan de aangekondigde aanpassing alsnog intrekt in welk geval de Overeenkomst tegen de oorspronkelijke voorwaarden voortduurt.
Betaling dient plaats te vinden zonder korting, opschorting of verrekening. Door de Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
Het Beveiligingsbedrijf en de Opdrachtgever kunnen overeenkomen dat de werkzaamheden, of de levering van producten of diensten, op basis van nacalculatie wordt uitgevoerd. Het Beveiligingsbedrijf brengt in dit geval de Opdrachtgever vooraf op de hoogte van het te hanteren uurtarief en de geschatte materiaalkosten. Bij gebreke daarvan geldt een redelijk uurtarief en redelijke materiaalkosten.
Tenzij anders is overeengekomen, kan het Beveiligingsbedrijf geheel naar eigen keuze de verrichtte werkzaamheden in rekening brengen door middel van voorschotnota’s, tussentijdse facturen en eindfacturen.
Betaling van de door het Beveiligingsbedrijf ingediende voorschotnota’s dient voor de aanvang van de uitvoering van de Overeenkomst plaats te vinden. Betaling van de overige facturen dient binnen 30 dagen na factuurdatum plaats te vinden. Bezwaren tegen de hoogte van de declaratie schorten de betalingsverplichting niet op.
De administratie van het Beveiligingsbedrijf strekt tot volledig bewijs ter zake hetgeen Opdrachtgever aan het beveiligingsbedrijf is verschuldigd behoudens door Opdrachtgever te leveren tegenbewijs.
Indien de Opdrachtgever de uit hoofde van de Overeenkomst verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is deze, zonder dat aanmaning of ingebrekestelling noodzakelijk is, over het opeisbare bedrag de wettelijke handelsrente ex art. 6:119a BW verschuldigd onverminderd de overige rechten van het Beveiligingsbedrijf. De Opdrachtgever die als consument handelt is de wettelijke rente ex artikel 6:119 BW verschuldigd. Daarnaast is de Opdrachtgever verplicht tot vergoeding van de door het Beveiligingsbedrijf gemaakte, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke incassokosten.
Voor de hoogte van de buitengerechtelijke (incasso)kosten geldt het volgende:
voor zover de Opdrachtgever handelt als Consument, maakt het Beveiligingsbedrijf aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijke maximaal toegestane vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, voor zover het openstaand bedrag – na het intreden van het verzuim – niet alsnog na aanmaning binnen veertien dagen gerekend vanaf de dag liggende na de dag van aanmaning door de het Beveiligingsbedrijf wordt voldaan;
voor zover de Opdrachtgever niet handelt als Consument, maakt de het Beveiligingsbedrijf in afwijking van artikel 6:96 lid 5 van het Burgerlijk Wetboek en tevens in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten aanspraak op een vergoeding en betaling van de buitengerechtelijke (incasso)kosten, welke nu alsdan worden als volgt worden vastgesteld:
– over de eerste Euro 10.000,- : 15%;
– over het meerdere tot Euro 25.000,- :10%;
– over het meerdere tot Euro 50.000,- : 5%;
met een minimum van Euro 250,-.
Indien het Beveiligingsbedrijf aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 9. Garantie
Het Beveiligingsbedrijf verstrekt garantie op het geleverde indien en voor zover dit is bepaald in de Overeenkomst en in dat gevolg overeenkomstig de toepasselijke garantievoorwaarden.
Gedurende de overeengekomen garantietermijn wordt defecte apparatuur naar keuze van het Beveiligingsbedrijf kosteloos hersteld of vervangen. Op vervangen apparatuur, accu’s en batterijen wordt geen garantie verstrekt. Schades en storingen veroorzaakt door onheil van buiten (zoals bijvoorbeeld blikseminslag, aardstromen, vernieling) vallen niet onder de garantie. Indien geen garantie of garantietermijn is overeengekomen geldt uitsluitend de fabrieksgarantie van de betreffende apparatuur en/of de garantie van de leverancier van het Beveiligingsbedrijf.
Geleverde arbeid die verband houdt met garantiewerkzaamheden, kan door het Beveiligingsbedrijf in rekening worden gebracht en valt niet onder de garantie.
Indien de in dit artikel genoemde garantie van toepassing is en de Installatie een gebrek vertoont, spant het Beveiligingsbedrijf zich in om zo spoedig mogelijk nadat de Opdrachtgever hem het gebrek heeft gemeld, dit te onderzoeken en zo nodig aan te vangen met de herstel- of vervangingswerkzaamheden.
Garantiewerkzaamheden aan zaken die zijn ingebouwd of gemonteerd worden waar mogelijk ter plaatse gerepareerd, alle andere zaken dienen door de Opdrachtgever bij het Beveiligingsbedrijf ter reparatie worden aangeboden.
De Opdrachtgever kan in plaats van herstel slechts vervanging van de zaak vorderen indien:
– het Beveiligingsbedrijf meerdere pogingen heeft gedaan om hetzelfde gebrek te herstellen, deze pogingen vruchteloos zijn geweest en het gebrek voldoende ernstig is om vervanging te kunnen verlangen, of
– de Installatie zoveel gebreken vertoont dat deze niet aan de Overeenkomst beantwoordt, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, vervanging niet rechtvaardigt.
De garantie vervalt indien:
het gebrek bij oplevering van de Installatie reeds waarneembaar aanwezig was en de Opdrachtgever op dat moment geen herstel bedongen heeft;
het type- of serienummer van een product is verwijderd of gewijzigd;
het gebrek het gevolg is van onjuist gebruik of onvoldoende onderhoud door de Opdrachtgever;
zonder toestemming van het Beveiligingsbedrijf, wijzigingen of reparaties zijn uitgevoerd aan de Installatie;
het gebrek het gevolg is van normale slijtage;
het gebrek volgens de Overeenkomst of de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden voor rekening komt van de Opdrachtgever;
de Opdrachtgever het Beveiligingsbedrijf onvoldoende in de gelegenheid stelt het gebrek te verhelpen.
De Opdrachtgever is gehouden de geleverde goederen op het moment van ontvangst te (doen) onderzoeken. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of de kwaliteit en de kwantiteit van de geleverde goederen overeenstemt met hetgeen is overeengekomen. Eventuele zichtbare tekortkomingen behoren binnen 48 uur na levering van de goederen schriftelijk aan het Beveiligingsbedrijf te worden gemeld. Niet zichtbare tekortkomingen behoren binnen 14 dagen na levering van de goederen schriftelijk aan het Beveiligingsbedrijf te worden gemeld. Indien geen meldingen als hiervoor genoemd worden ontvangen door het Beveiligingsbedrijf, worden de goederen geacht in goede staat en conform de Overeenkomst te zijn ontvangen door de Opdrachtgever en vervallen eventuele rechten van de Opdrachtgever ter zake het geleverde.
De in het kader van dit artikel vervangen gebrekkige onderdelen worden het eigendom van het Beveiligingsbedrijf.
Artikel 10. Aansprakelijkheid
Het Beveiligingsbedrijf is jegens de Opdrachtgever uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van het Beveiligingsbedrijf of haar medewerkers en is te allen tijde beperkt tot de aansprakelijkheid en schade die door de lopende aansprakelijkheidsverzekering van het Beveiligingsbedrijf wordt gedekt .
Indien het Beveiligingsbedrijf aansprakelijk is, is die aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot directe en materiele schade die het uitsluitend gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de schriftelijk vastgelegde verplichtingen uit de Overeenkomst door het Beveiligingsbedrijf en Opdrachtgever het Beveiligingsbedrijf daarvoor tijdig in gebreke heeft gesteld waarbij het Beveiligingsbedrijf in de gelegenheid is gesteld het gebrek te herstellen.
Het Beveiligingsbedrijf is nimmer aansprakelijk voor schade in de gevallen als genoemd in artikel 9 (garantie) lid 7 (garantie vervalgronden).
In geen geval is het Beveiligingsbedrijf aansprakelijk voor enige vorm van indirecte of gevolgschade, waaronder mede begrepen maar niet beperkt tot vertragingsschade, omzet- of winstderving, gemiste besparingen, bedrijfsstoringen, verlies aan capaciteit of inzet van mensen of productiemiddelen en bedrijfssluiting.
Schade dient binnen 14 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 30 dagen na levering, door Opdrachtgever schriftelijk bij het beveiligingsbedrijf gemeld te worden, op straffe van verval van het recht op schadevergoeding en alle overige aanspraken. Iedere aansprakelijkheid vervalt in ieder geval drie maanden na levering van de producten of diensten waar de schade mee samenhangt.
De aansprakelijkheid van het Beveiligingsbedrijf is beperkt tot het bedrag van de factuur exclusief btw van de levering waar de schade mee verband houdt, doch met een maximum van EUR 20.000,- per gebeurtenis of samenhangende gebeurtenissen en tot maximaal EUR 60.000 per jaar. Onverminderd de voorgaande beperkingen, is de aansprakelijkheid voor schade in ieder geval beperkt tot het daadwerkelijk door de verzekeraar van het Beveiligingsbedrijf uitgekeerde bedrag.
Bovenstaande beperkingen gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of bewuste roekeloosheid van het Beveiligingsbedrijf of haar leidinggevenden.
Het Beveiligingsbedrijf is niet aansprakelijk voor schade indien i) het Beveiligingsbedrijf haar werkzaamheden heeft moeten uitvoeren zonder een goedgekeurd veiligheidsplan, of i) de schade het gevolg is van onjuistheid van de door de Opdrachtgever verstrekte informatie.
De Opdrachtgever zal het Beveiligingsbedrijf schadeloos stellen voor en vrijwaren van alle aanspraken van derden (waaronder begrepen aanspraken van werknemers van het Beveiligingsbedrijf uit hoofde van schending van de artikelen 7:611 en 7:658 BW) verband houdende met de uitvoering van de Overeenkomst en schade die voor het Beveiligingsbedrijf kan ontstaan en die krachtens deze algemene voorwaarden voor rekening van de Opdrachtgever komt.
Artikel 11. Overmacht
Indien de uitvoering van de Overeenkomst als gevolg van overmacht wordt vertraagd of belemmert, is het Beveiligingsbedrijf gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring te beëindigen, zonder verplichting tot schadevergoeding.
Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop het Beveiligingsbedrijf geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor het Beveiligingsbedrijf niet in staat is de verplichtingen na te komen, waaronder maar niet beperkt tot werkstakingen, ziekte van personeelsleden, arbeidsgeschillen, stroom-, computer-, telefoon- en telefaxstoringen, tekortkomingen van derden, waaronder leveranciers en onderaannemers, die door het Beveiligingsbedrijf ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst zijn ingeschakeld, alsmede alle belemmeringen veroorzaakt door derden of maatregelen van overheidswege.
Het Beveiligingsbedrijf is gerechtigd gedurende de periode dat de overmacht zich voordoet de verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst op te schorten. Het Beveiligingsbedrijf is niet tot enige schadevergoeding jegens de Opdrachtgever gehouden, indien zij wegens overmacht niet, niet behoorlijk of niet tijdig heeft kunnen nakomen. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden zijn partijen gehouden zo spoedig mogelijk in overleg te treden aangaande een redelijke oplossing van de ontstane situatie.
Artikel 12. Intellectueel eigendom
De rechten van intellectuele eigendommen op alle documenten zoals tekeningen, afbeeldingen, technische beschrijvingen en ontwerpen die in het kader van een aanbieding, offerte of de Overeenkomst tot stand zijn gebracht, berusten bij het Beveiligingsbedrijf. Het is de Opdrachtgever niet toegestaan, zonder schriftelijke toestemming van het Beveiligingsbedrijf deze documenten te verveelvoudigen, openbaar te maken of aan derden te verstrekken.
Wanneer een aanbieding of offerte niet tot een Overeenkomst leidt, dient de Opdrachtgever alle tot die aanbieding of offerte behorende documenten op eerste verzoek van het Beveiligingsbedrijf retour te zenden of te vernietigen.
Artikel 13. Zekerheid en eigendomsvoorbehoud
Wanneer na het sluiten van de Overeenkomst het Beveiligingsbedrijf er redelijkerwijs niet op kan vertrouwen dat de Opdrachtgever zijn betalingsverplichting volledig en tijdig zal nakomen, kan het Beveiligingsbedrijf van Opdrachtgever zekerheid bedingen voor al diens bestaande en toekomstige verplichtingen. Het Beveiligingsbedrijf is, zolang de zekerheidstelling uitblijft, bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of, nadat Opdrachtgever daartoe in gebreke is gesteld, de Overeenkomst te ontbinden.
Alle door het Beveiligingsbedrijf aan de Opdrachtgever geleverde goederen, waaronder de Installatie, blijven eigendom van het Beveiligingsbedrijf totdat de Opdrachtgever al haar verplichtingen jegens het Beveiligingsbedrijf is nagekomen, waaronder begrepen de betaling van alle gedurende de looptijd van die overeenkomst verschuldigd(e) (te worden) bedragen alsmede eventuele vertragingsrente en/of incassokosten.
De door het Beveiligingsbedrijf afgeleverde Installatie, en onderdelen die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht. Overigens is de Opdrachtgever niet bevoegd de Installatie of onderdelen te verpanden of hier enig ander recht op te vestigen.
Op een afgeleverde Installatie die door betaling in eigendom van de Opdrachtgever is overgegaan en zich in handen van de Opdrachtgever bevindt, behoudt het Beveiligingsbedrijf zich hierbij reeds nu voor alsdan de pandrechten voor als bedoeld in art. 3:237 BW tot meerdere zekerheid van vorderingen van het Beveiligingsbedrijf op de Opdrachtgever uit welke hoofde ook. De in dit artikel opgenomen bevoegdheid geldt eveneens ten aanzien van door het Beveiligingsbedrijf geleverde Installatie welke door de Opdrachtgever is bewerkt of verwerkt, waardoor het Beveiligingsbedrijf haar eigendomsvoorbehoud heeft verloren.
Indien de Opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen is het Beveiligingsbedrijf gerechtigd een afgeleverde Installatie waarop het eigendomsvoorbehoud van het Beveiligingsbedrijf rust, bij de Opdrachtgever of derden die de Installatie voor de Opdrachtgever houden, weg te halen of weg te doen halen. Opdrachtgever machtigt hierbij het Beveiligingsbedrijf onherroepelijk om de rechten als bedoeld in dit artikel zelfstandig uit te oefenen, en zich daartoe toegang te verschaffen tot de locatie en plaats waar de betreffende goederen van het Beveiligingsbedrijf zich bevinden, en die goederen te verwijderen. De Opdrachtgever is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 10% van het door hem verschuldigde per dag.
Indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Installatie willen vestigen of doen gelden, is de Opdrachtgever verplicht het Beveiligingsbedrijf zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden op de hoogte te stellen.
De Opdrachtgever verplicht zich:
– de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Installatie te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings- en waterschade en tegen diefstal en de polis van deze verzekering ter inzage te geven;
– alle aanspraken van de Opdrachtgever op verzekeraars met betrekking tot de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Installatie te verpanden aan het Beveiligingsbedrijf op de manier die wordt voorgeschreven in art. 3:239 BW;
– de vorderingen die de Opdrachtgever verkrijgt jegens zijn afnemers bij het doorverkopen van onder eigendomsvoorbehoud door het Beveiligingsbedrijf geleverde Installatie te verpanden aan het Beveiligingsbedrijf op de manier die wordt voorgeschreven in art. 3:239 BW;
– de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Installatie te merken als het eigendom van het Beveiligingsbedrijf;
– op andere manieren medewerking te verlenen aan alle redelijke maatregelen die het Beveiligingsbedrijf ter bescherming van haar eigendomsrecht met betrekking tot de Installatie wil treffen en welke de Opdrachtgever niet onredelijk hinderen in de normale uitoefening van haar bedrijf.
Het eigendom van de Installatie en de overige geleverde materialen gaat pas over op de Opdrachtgever, wanneer hij al hetgeen op grond van enige Overeenkomst met het Beveiligingsbedrijf verschuldigd is, heeft voldaan.
De Opdrachtgever is gehouden tot een zorgvuldige behandeling van de Installatie en de overige geleverde materialen en heeft niet het recht deze te bezwaren of te verpanden, zolang hij niet volledig aan zijn verplichtingen jegens het Beveiligingsbedrijf heeft voldaan.
Artikel 14. Data en geheimhouding
Het Beveiligingsbedrijf registreert en bewaart persoonsgegevens van de Opdrachtgever. Door het verstrekken van de opdracht aan het Beveiligingsbedrijf geeft de Opdrachtgever daarmee uitdrukkelijk toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens van de Opdrachtgever. het Beveiligingsbedrijf behandelt deze persoonsgegevens in overeenstemming met de privacyverklaring van het Beveiligingsbedrijf.
Op alle persoonsgegevens die het Beveiligingsbedrijf van de Opdrachtgever ontvangt of zelf verzamelt bij de uitvoering van de Overeenkomst, rust een geheimhoudingsplicht jegens derden. het Beveiligingsbedrijf zal deze informatie niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor het deze heeft verkregen, tenzij deze in een zodanige vorm is gebracht dat deze niet tot betrokkenen herleidbaar is. Deze geheimhoudingsplicht is niet van toepassing:
voor zover de Opdrachtgever uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven om de informatie aan derden te verschaffen;
indien het verstrekken van de informatie aan derden logischerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst;
indien er een wettelijke verplichting bestaat om de informatie aan een derde te verstrekken; of
indien persoonsgegevens worden verstrekt aan derden in hun hoedanigheid als subverwerker.
De Opdrachtgever geeft het Beveiligingsbedrijf het recht om berichten op digitale wijze met haar en derden te communiceren, zich ervan bewust zijnde dat de vertrouwelijkheid van de op deze wijze verzonden informatie niet volledig gewaarborgd is of kan worden.
Het Beveiligingsbedrijf, de Opdrachtgever alsmede de door één der partijen in het kader van de opdracht ingeschakelde derden, zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie, waaronder in elk geval begrepen het beveiligingsplan, de dienstenschema’s en instructies van het Beveiligingsbedrijf ter zake de Diensten.
Opdrachtgever erkent dat toegang tot en verspreiding van persoonlijke informatie van zichzelf of haar medewerkers, vertegenwoordigers of met haar gelieerde partijen in het belang van een juiste dienstverlening zoals in deze overeenkomst vastgelegd, noodzakelijk kan zijn. Opdrachtgever vrijwaart het Beveiligingsbedrijf voor eventuele aanspraken van derden die daarmee samenhangen.
Artikel 15. Beëindiging, opschorting
Het Beveiligingsbedrijf is onder meer bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst met onmiddellijke ingang kosteloos te beëdigingen of ontbinden, één en ander onverminderd het recht van het Beveiligingsbedrijf om schadevergoeding te vorderen, indien:
de Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of daartoe een aanvraag is ingediend, aan Opdrachtgever (voorlopig) surséance van betaling is verleend of is toegelaten tot de schuldsaneringsregeling uit hoofde van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, beslag is gelegd op diens vermogensbestanddelen of anderszins de vrije beschikking over het vermogen verliest;
de Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt;
na het sluiten van de Overeenkomst het Beveiligingsbedrijf ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat i) de Opdrachtgever haar verplichtingen niet zal nakomen, of ii) het Beveiligingsbedrijf de Overeenkomst niet als goed opdrachtnemer kan uitvoeren;
na het sluiten van de Overeenkomst er een zodanige wijziging is van omstandigheden dat het Beveiligingsbedrijf de Overeenkomst niet meer wil of kan uitvoeren, dan wel niet meer onder gelijke voorwaarden;
het Beveiligingsbedrijf de Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is.
In de gevallen als genoemd in lid 1 zijn alle vorderingen van het Beveiligingsbedrijf op de Opdrachtgever direct en in hun geheel opeisbaar, is de Opdrachtgever gehouden tot onmiddellijke teruggave van alle nog niet betaalde zaken en heeft het Beveiligingsbedrijf het recht en wordt zij hierbij door Opdrachtgever onherroepelijk gemachtigd zich toegang te verschaffen tot de terreinen en gebouwen van de Opdrachtgever, deze te betreden en de betreffende zaken in bezit te nemen.
De Opdrachtgever is slechts bevoegd de Overeenkomst te ontbinden in geval van een toerekenbare tekortkoming door het Beveiligingsbedrijf die ontbinding rechtvaardigt en het Beveiligingsbedrijf daarbij na voorafgaande ingebrekestelling door Opdrachtgever in verzuim is.
Indien zich omstandigheden voordoen met betrekking tot personen en/of materiaal waarvan het Beveiligingsbedrijf zich bij de uitvoering van de Overeenkomst bedient of zich pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk dan wel dermate bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar wordt, dat nakoming van de verplichting onder de Overeenkomst in redelijkheid niet meer kan worden gevergd, is het Beveiligingsbedrijf bevoegd de Overeenkomst te ontbinden.
Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van het Beveiligingsbedrijf op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien het Beveiligingsbedrijf de uitvoering van de Overeenkomst opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
Artikel 16. Toepasselijk recht en geschillen
Op de Overeenkomst tussen het Beveiligingsbedrijf en de Opdrachtgever, met inbegrip van de totstandkoming en uitvoering daarvan en eventueel daarmee samenhangende geschillen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
Alle geschillen tussen het Beveiligingsbedrijf en de Opdrachtgever zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de Nederlandse rechter in het arrondissement waar het Beveiligingsbedrijf gevestigd is, dan wel – indien de Opdrachtgever een Consument is – het arrondissement waar de Opdrachtgever gevestigd is.